Hanna jumppaa Mistä näitä kiloja oikein tulee? Elämä voi olla välillä nautinnollista ja siitä pitää nauttia. Välillä on kuitenkin syytä rajoittaa nautintoja ja mennä epämukavuusalueelle. Tekstiä oman ylipainon kanssa kamppailusta ja painonpudotuksesta

Kun aineenvaihdunta hidastuu

Kun ikää tulee lisää, olen huomannut, että aineenvaihdunnasta tulee tutumpi aihe, kuin joskus teinivuosina, jolloin pystyin vielä syömään milloin mitäkin ja mihin aikaan huvitti. Pari suklaapatukkaa tai suklaalevyä sinne tänne, eikä tuntunut missään. Nyt lähempänä kolmekymppistä, tilanne on vähän toisenlainen. Joskus turvottaa, tuntuu että näitä pieniä lisäkiloja ilmestyy kuin tyhjästä, eikä meinaa millään dieetillä häipyä takaisin sinne mistä lie tulikaan. Illalla väsyttää enemmän, kuin muutama vuosi sitten ja sohva tuntuu ihanalta minilomalta pitkän työpäivän jälkeen.

Sellainen meininki oli muutama kuukausi sitten, mutta onneksi otin itseäni niskasta kiinni ja totesin : « Haluan tuntea oloni paremmaksi omassa kehossani ». Koska tosiaan, en tuntenut enää oloani energiseksi ja halusin tehdä muutakin vapaa-ajallani, kuin levätä, jotta saisin energiaa. Aloin perehtyä enemmän aineenvaihduntaan ja siihen, kuinka sitä saisi boostattua ja kuinka saisin painoni taas hallintaan.

Ja hyvä uutinen olikin nimenomaan se, että aineenvaihdunnan saa parantumaan iästä huolimatta. Ja ratkaisu ongelmaani ei edes olisi sen kummallisempi, kuin parempi ja vakaampi ruokavalio ja liikunta.

 

Syö paremmin, voi paremmin

 

Ei siihen oikeesti mitään taikaa tarvita, kun syöt hyvin niin voit paremmin kehossasi ja aineenvaihdunta kiittää sinua. Päivän tärkein ateria aamiainen on suuri muutos paremman aineenvaihdunnan kannalta. Yleisin syy miksen syönyt aamuisin, ainakin mulla oli se, että aika ei vaan aamulla riittänyt kunnollisen ja terveellisen aamiaisen tekemiseen, saati sitten syömiseen. Mutta jos haluaa muutosta, niin täytyy tehdä muutoksia. Aloin laittamaan herätyskellon 30 minuuttia aikaisemmin soimaan, jotta aamiaiseen riittäisi aikaa. Aamiaisen on todettu stimuloivan parhaiten aineenvaihduntaa ja sen kannattaa sisältää monipuolisesti hiilihydraatteja, kuituja ja proteiineja. Itse aloin syömään aamiaiseksi puuroa, hedelmiä ja keitettyjä kananmunia.

 

Kyllä sen muutoksen huomasi aika nopeasti, että oli enemmän energiaa päivän aikana. Muut ateriat on paremman aineenvaihdunnan kannalta tosi olennaisia myös. Mitä monipuolisemmin ja terveellisemmin syö, ja mitä enemmän kerralla syö, sen paremmin aineenvaihdunta alkaa toimimaan. Silloin pienet päivänmittaiset epäterveelliset napostelut jää vähemmälle myös. Ei sitä herkuttelemista nyt ihan kokonaan kuitenkaan tarvitse jättää pois, onneksi. Kunhan kokonaisuudessaan säilyy hyvä ruokavalio. Ainiin, ja runsas vedenjuonti tekee myös tosi paljon hyvää aineenvaihdunnalle.


Uskalla liikkua enemmän

 

Mun ongelma oli se, etten liikkunut oikeestaan yhtään. Töissä istun joka päivä lähes koko päivän, eikä ennen energia riittänyt muualle kuin kotisohvalle korkeintaan. Vaikka hyvän ruokavalion ansiosta keho saa jo enemmän energiaa, niin hyvin toimiva aineenvaihdunta tarvitsee myös liikuntaa. Mulla ei ollut kuintenkaan joka päivä aikaa käydä salilla tai liikuntatunneilla, mutta koitin alkaa ainakin pari kertaa viikossa käydä kunnolla hikoilemassa. Muina päivinä tein pieniä muutoksia, jotta liikkuisin enemmän. Rupesin esimerkiksi käyttämään hissin sijaan portaita, aloin käymään kauppassa kävellen auton sijaan ja kun vaan kerkesin, niin tein pieniä 10 minuutin helppoja lihasharjoituksia nettivideoiden avulla.

 

Tällaisilla pienillä muutoksilla ainakin itse tunsin vaikuttavani aineenvaihduntaani positiivisesti. Tunnen nyt itseni omassa kehossani paljon paremmaksi ja vapaa-ajalla energiaa riittää muuhunkin, kuin vaan sohvalla löhöämiseen. Vaikka kyllä mulla vielä joskus on aikaa mun sohvalle ja Netflixille.


 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset